lauantai 12. heinäkuuta 2014

K10 eli Kuukauden Kymppi: Uusimmat kirjani

Blogiaktiivisuuteni on taas hiljentynyt ylimääräisten työvuorojen vuoksi, vaikka kirjoja olenkin saanut luettua. Reaaliaikaisempaa lukemistahtiani voi seurata Goodreadsissa (saa myös pyydellä kaveriksi!). Monesta kirjasta olisi siis tarkoitus tulla postausta (mm. Annan nuoruusvuodet ja Hypnotisoija), kunhan saan kirjoitettua niistä arvostelut. Sitä odotellessa ajattelin aloittaa uuden teeman, jonka tarkoituksena olisi ilmestyä kerran kuussa.




Törkeästi ryöväsin idean Kuukauden Kympistä Le Masque Rouge -blogista. Viikottainen Top Ten Tuesday tuntui liian vaikealta, mutta kerran kuukaudessa omien listojen päivittäminen kuulostikin taas kivalta (kyllä, minäkin olen yksi heistä, jotka rrrakastavat listojen tekoa).

Ensimmäinen KK-listani on siis kirjoista, jotka olen vastikään (tämän vuoden puolella) ostanut tai saanut. Kirjat ovat osto-/saamisjärjestyksessä.

1. Su Tong: Punainen lyhty
2. Garth Nix: Abhorsen
3. Garth Nix: Sabriel & Lirael
4. Don DeLillo: Cosmopolis (pokkari)
5. Boel Westin: Tove Jansson - sanat, kuvat, elämä (pokkari)
6. Stephen King: Carrie (pokkari)
7. Ursula Le Guin: Maameren velho
8. Tuula Karjalainen: Tove Jansson - tee työtä ja rakasta
9. Neil Gaiman: Tähtisumua (pokkari)
10. Roald Dahl: Rakkaani, kyyhkyläiseni (pokkari)

En itseasiassa ostanut listan ensimmäistä kirjaa tämän vuoden puolella, mutta halusin senkin laittaa listaan, joten huijasin vähän. Törmäsin kirjaan kirpparilla ja päätin ostaa sen, koska se oli lukulistallani ja sain sen niin halvalla, maksoi vain 1,5 euroa. Kuulin tarinasta ollessani Kiinan kulttuurin minikurssilla ja se kiinnosti minua (asetelmana rikkaan miehen jalkavaimojen valtakiistat). Kirjaan perustuva Zhang Yimoun elokuva on kehuttu, senkin haluaisin nähdä joskus.

Garth Nixin Vanha valtakunta -trilogian päädyin hankkimaan hätäisesti. Minun on pitänyt ostaa turvaan omaan hyllyyn suosikkikirjojani jo jonkin aikaa, mutta olen usein ajatellut että "kyllä tässä vielä ehtii, eihän ne kirjat mihinkään katoa". Kun kuitenkin tajusin, että kyllä kirjojen painokset joskus loppuvat ja kustantamot eivät aina ota uusia painoksia, aloin panikoida! Abhorsenin sieppasin Kirjakassista hintaan 8,90e, ja Sabrielin ja Liraelin huusin itselleni huuto.netistä kahdenkympin yhteishintaan. Ei yhtään pahat kaupat, sanon minä!

Cosmopoliksen ostin halpaan hintaan junalukemiseksi, koska tiesin, että siitä on ilmestynyt elokuva (ikuinen mielenkiinnon kohteeni: elokuva+kirja). Vieläkään en kyllä ole päätynyt lukemaan kirjaa tai katsomaan elokuvaa. Carrien ja Westinin Tove Jansson -elämäkerran äitini osti minulle junalukemiseksi, mutta silläkin kertaa tartuin junamatkalla johonkin toiseen kirjaan. Maameren velhon ostamista en voinut vastustaa löytäessäni sen kirpparilta, koska tiesin painoksen olevan loppuunmyyty. Kirjan painos oli se vanha, minkä kantta inhoan, mutta silti täytyi saada se itselle (ja saahan sen paperikannen siitä pois).

Karjalaisen Tove Jansson -elämäkerran taas voitin Yöpöydällä-blogin arvonnassa. Yleensä minulla ei ole onnea, mutta onneksi juuri tässä arvonnassa tärppäsi! Nyt minulla on sekä Westinin että Karjalaisen kirjoittamat Tove Jansson -elämäkerrat, mistä olen erittäin iloinen. Kiitos vielä kerran Yöpöydän Ilonalle, että järjestit arvonnan!

Listan kaksi viimeistä kirjaa nappasin kirpparilta yhteishintaan 2 euroa. En ole ollut blogimaailmassa erityisen suopea Tähtisumua-kirjalle, mutta koska pidän elokuvasta niin paljon, aion lukea kirjan vielä kertaalleen. Sillä vaikka pidän elokuvasta enemmän, on myöskin kirja hyvä. Dahlin kirja sen sijaan oli täysin heräteostos. Pidän niistä parista lastenkirjasta, jotka olen häneltä lukenut, mutta en ymmärrä miksi en ole lukenut häneltä enempää. Tämä houkutteli, koska se sisältää Dahlin jännitysnovelleja; sopii sopivasti kesän tunnelmaan!

Listalta olen siis jo lukenut Nixin, Le Guinin ja Gaimanin kirjat. Mitä mieltä olette muista? Suositteletteko?

6 kommenttia:

  1. Carrien ja Tähtisumua olen pinosta lukenut, joista jälkimmäinen löytyy myös itseltä. Olen joskus kirjastossa katsellut noita Garth Nixin kirjoja, mutta toistaiseksi hyllyyn olen ne jättänyt. Ehkäpä joskus, ehkäpä joskus...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse pidän Nixin sarjasta oikein paljon, enkä malta odottaa että 4. osa ilmestyy tänä syksynä. Olen kuitenkin saanut sellaisen käsityksen, etteivät kaikki ole näistä pitäneet ja esim. pientä kliseen poikasta on nähtävissä ensimmäisessä osassa -- mutta minä en antanut sen häiritä ja vain nautin lukemisesta. Jos joskus päädyt kokeilemaan, toivottavasti pääset ainakin toiseen kirjaan asti; se on suosikkini :)

      Poista
  2. Tämä onkin kiva idea vetää vaan kerran kuussa tuo kymppilista. Olen joskus sitä harkinnut, mutta lista joka viikko tuntui aivan liian haastavalta minullekin. :) Luin alkukesästä Westinin Jansson-kirjan ja pidin kovasti. Karjalaista en ole lukenut, mutta olisi kyllä kiinnostavaa ainakin vilkaista sitä - onko kovinkin erilainen lähestymistapa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama täällä, toivottavasti kuitenkin saan ylläpidettyä tätä kuukauden listaa :) Minäkin tässä mietin, että kummastakohan olisi hyvä aloittaa, vanhemmasta uudempaan vai miten päin. Molemmat aion kuitenkin lukea jossain vaiheessa, toivottavasti jo tänä juhlavuonna :)

      Poista
  3. Vitsit mä olen kateellinen sulle noista Tove-kirjoista! =) Tee työtä ja rakasta oli loistava, ja olen päättänyt, että se löytää tiensä kirjahyllyyni ennemmin tai myöhemmin. Ja tietenkin myös Boel Westin kirja kiinnostaa paljon. Luen sen takuulla ennemmin tai myöhemmin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjahyllyni rakkaat<3 Saa nähdä milloin aloitan Tovesta lukemisen, minulla kun on tapana "hautoa" uusia kirjojani ja maistella ilmaa milloin olisi oikea hetki aloittaa :D

      Poista