maanantai 22. heinäkuuta 2013

2: A book that you’ve read more than 3 times

Tälläkin kertaa pitää muistella hiukan kauemmaksi menneisyyteen. Koska minulla on tapana lukea lempikirjojani yhä uudelleen ja uudelleen muutaman vuoden välein, tuntuu siltä että on montakin kirjaa, jotka olen lukenut enemmän kuin kolme kertaa. Mutta nyt kun tarkemmin alan miettiä, ei asia ilmeisesti olekaan niin...

Viime postauksessani mainitsemani Hobitin olen lukenut ainakin kolme kertaa, mutta en tietenkään ala selittelemään siitä uudelleen. Sen jälkeen ensimmäisenä tulevat mieleen Potterit. Tai oikeastaan olen lukenut vain 4 ensimmäistä kirjaa yli kolme kertaa; minulla ja Pottereilla on nimittäin "jännä" menneisyys (siitä ehkä enemmän joskus myöhemmin). Muistan, kun kolme ensimmäistä Potteria olivat vasta ilmestyneet ja olin niin innostunut niistä, että luin niitä taukoamatta. Kun olin saanut luettua kaikki siihen asti ilmestyneet, aloitin alusta. Ja taas alusta. Kirjat olivat hyviä, mutta minusta tuntuu et lukemisintoiluun vaikutti myös sanomaton kilpailu veljieni kanssa kuka tuntee tarinan kaikista parhaiten...

Muita lastenkirjoja, joita luin monta kertaa olivat muistaakseni Penny ja seitsemän tassua sekä Babysitters Club -kirjasarjat. Nyt kun vielä muistaisi mitä kirjoja olen lukenut monta kertaa lapsuuden jälkeen. Hmm. Uskaltaisin varmaan sanoa joko J. M. Barrien Peter Pan tai Lewis Carrollin Liisa ihmemaassa. Molemmat luin ensimmäisen kerran yläasteella ja rakastuin niihin täysin. En oikein osaa sanoa mikä näissä niin viehättää, yritin kerran pukea ajatuksiani sanoiksi äidinkielen essee-tehtävässä, mutta essee on kadonnut jo aikaa sitten. Jokin siinä Liisan hullunkurisuudessa ja Panin kaikkitietävässä kertojassa viehättää. Kummankin tarinan tietty tunsin jo ennestään, mutta vain Disneyn piirrettyjen kautta. Minulle luettiin paljon kirjoja lapsena ja luin itsekin, mutta en tiedä miksi ihmeessä en ollut lukenut näitä aikaisemmin. Omistan nyt molemmat kirjat kovakantisina suomeksi, Liisan myös englanniksi, mutta metsästys täydellisten painosten löytämiseen jatkuu vielä. Peter Panista voisin ostaa varmaan montakin painosta eri kuvituksilla...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti