keskiviikko 12. kesäkuuta 2013

Esittely

Ajattelin, että ihan ensimmäiseksi olisi hyvä esitellä itseni ja kertoa minkälainen blogi tämä oikeastaan on. 

Periaatteessa tämä blogi toimii vain lukupäiväkirjanani, jonka avulla pidän lukua lukemistani kirjoista ja pohdin lukemaani. Henkilökohtaisena tavoitteena olisi myös harjoitella kirjoittamista ja yleensäkin ajatusten pukemista sanoiksi. Halusin nimenomaan yrittää pitää lukupäiväkirjaa netissä, koska olen innostunut täällä levinneestä "kirjablogi-kulttuurista". Ja erityisesti minua kiinnostavat haasteet! Olen aina halunnut osallistua haasteisiin, ehkä nyt uskaltaisin jopa osallistua muutamaan.

Olen lukutoukka -- tai paremminkin olin, ja se onkin yksi tärkeimmistä syistäni aloittaa tämä kirjablogi. Sen jälkeen, kun muutin pois kotoa, lukemisharrastukseni on jäänyt erittäin vähälle. Koulukirjojen lisäksi olen toki muutakin kirjallisuutta lukenut, mutta lähinnä vanhoja suosikkejani, ja minusta tuntuu kuin kiertäisin ympyrää pienessä oravanpyörässä, joka pikku hiljaa alkaa jo homehtua. Pitäisikö tässä syyttää karua, julmaa maailmaa vai mitä, mutta nyt olen valmis kokeilemaan saamaan rakkaan harrastukseni takaisin. Mitä luultavimmin kuitenkin aloitan bloggaamisen varovaisesti ja luen kertaalleen nimenomaan niitä vanhoja tuttujani, jotta en ihan pelästyisi bloggaamista (minulla nimittäin on tapana jättää kaikki kesken, enemmän tai vähemmän).

Eniten voisin sanoa lukevani fantasiaa ja YA-kirjallisuutta. "Aikuisia" tässä ollaan, mutta silti tuntuu, että olen jämähtänyt teinikirjallisuuteen. Nuorten kirjallisuudessa ei ole tietenkään mitään vikaa, mutta viime aikoina olen lukenut lähinnä viihdekirjallisuutta, tyylillä "aivot off-asentoon ja menoks!". Yksi tavoitteistani on löytää jotain uutta ja mieltäavartavaa fantasiaa (ja toki löytää jotain hyvää YA:ta!). Olisi hienoa voida sanoa olevani kaikkiruokainen, mutta alitajuisesti (ja ihan tietoisestikin) välttelen suomalaisia romaaneja, sotakirjallisuutta ja dekkareita.

Hmmmm no -- vaikka kukaan ei tätä blogia tulisi lukemaan, toivottavasti blogistani olisi sentään jotain hyötyä edes minulle, ja toivottavasti tulen löytämään monia hyviä ja uusia kirjatuttavuuksia!

4 kommenttia:

  1. Jep, vaikka "aikuinen" olen, nuortenkirjoja tulee luettua paljon :D Olen todennut, ettei parikymppiselle ole oikein kohdeikäkirjallisuutta, ellei chick litiä lasketa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole oikeastaan aikaisemmin ajatellut, mutta tuo on totta. Yleensä se maaginen ikä 17 vee, joten olen yleensä innoissani jos päähenkilö on edes vähän vanhempi kuin 18! Olisi kiva lukea hyvä kirja, jonka päähenkilö on yliopistossa. Kyseisestä genrestä löytyy kyllä paljon elokuvia, mutta kirjoihin en ole törmännyt...

      Poista
    2. Totta, tuo ikäryhmä tunnutaan hyppäävän tosi usein yli. Joko ollaan maagisia teini-ikäisiä joille elämä on auki, ollaan tyhjä taulu johon menneisyys ei ole päässyt vielä vaikuttamaan jne, tai sitten ollaan 30+ joilla on perheongelmia.

      Ja kun minusta tuntuu, että 20+ olisi hyvä kerronnallinen ikäjakso, sillä itse 21-vuotiaana tunnen, että vasta nyt tapahtuu suurinta "hahmokehitystä" kun pitää valita opiskelupaikat, muuttaa omilleen yms.

      Poista
  2. Samaa mieltä! Olisikohan joku yrittänyt listata tällaisia kirjoja -- vai onko sellaisia edes olemassakaan?? :D kerro ihmeessä jos löydät "20+"-kirjan!

    VastaaPoista